Kettős érzet, avagy a Coca Cola meghódította a világot!
2015. március 01. írta: dexmuhely

Kettős érzet, avagy a Coca Cola meghódította a világot!

A mai vállalati világban a cégeknek a jó hírnév elengedhetetlen az életben maradáshoz. Ennek elérése érdekében a legfontosabb, hogy rövid idő alatt elnyerjék az emberek bizalmát és széles körben elfogadottá tegyék termékeiket. A vásárlói bizalom hosszú távon igen stabil lábakat tud biztosítani a vállalatoknak.   Így van ezzel a Coca-Cola is, akik hatalmas sikereket értek el eladásösztönző kampányaikkal, hiszen nincs olyan ember a Földkerekségen, aki nem ismerné a Coca Colát. Ötletes marketing fogásaival és a támogatásai által hamar az emberek szívébe lopta be magát a márka. De vajon hogy sikerült a számos kritikát kapott italforgalmazót ilyen népszerűvé tenni?images_1.jpg

A történelem során a cég vezetői nyitott szemmel jártak és mindig megragadták az előttük álló lehetőségeket. Az alapítás után az első nagy kihasználandó alkalom a szesztilalom idején volt, mivel ebben az időben az emberek az ebédszüneteiket már nem a kocsmákban töltötték, hanem összeültek barátaikkal egy-egy beszélgetésre. Ekkor vált a kóla az amerikaiak nemzeti italává. A jó szlogenjükkel (Pause, and Refresh Yourself), valamint az amerikai életformát utánzó reklámjaikkal (főleg az 1920-30-as években) az amerikai népet magukhoz csalogatták.

Sokan nem tudják, de ebben a korszakban alakult meg a Mikulásos promóció, amit 1930-as években mutattak be. A marketingesek választ kerestek, hogy tudnák a téli időszakban a pangó piacot fellendíteni, az eladásaikat megnövelni. Rájöttek, hogy a szeretet ünnepének alapszereplőjével jobban rá tudták venni az embereket a kólafogyasztásra. Sokan azt hiszik a cég találta ki a Mikulás alakját, ám ők tévhitben éltek eddig. A legenda az akkori szerkesztő, Snopes szerint nem igaz. A zsákot cipelő, piros pozsgás arcú Mikulás képe már pár évvel azelőtt kialakult, mielőtt Haddon Sundblom (Coca-Cola által megbízott grafikus) megrajzolta volna az első téli reklámját Az ő általa rajzolt képeken a Mikulás piros sapkával és köpennyel virított. Ezen mi már nem látunk semmi furcsaságot, hiszen nekünk mindig is piros ruhás, nagy szakállas bácsi jut az eszünkbe, de a harmincas években még nem ez a kép élt az emberekben. Szent Miklóst előtte is láthattuk piros ruhában, de ugyanúgy láthattuk lilában és még barnában is. A piros köpeny a Coca-Colának köszönhetően került be a köztudatba és a globalizációnak köszönhetően az egész világon megtaláljuk a Mikulást, és a ruhájának a színe mindenhol ugyanolyan; piros.nikolaus-coca-cola.jpg

A háború egy hatalmas üzlet, ahol ez kis üzleti érzékkel hatalmasat fejlődhet egy-egy vállalat. Ezt a Coca Cola is észrevette. Igaz még a II. világháborúban nem volt olyan népszerű és világhírű márka, mint napjainkban, de ezt a háborút, ahol megannyi ember vesztette életét, üzleti ugródeszkának használta a cég. Bújtatottan meglovagolták a háború hullámát, ezzel előkészítve a globális terjeszkedést. Az amerikaiak 1941-ben léptek be a háborúba. Robert Woodruff remek ötlettel állt elő, amikor üvegenként mindössze ötcentes áron kínálta a hűsítőt az amerikai alkalmazottaknak, emellett ingyen üdítőkkel látta el az otthonuktól távol harcoló katonákat. Tizenkilenc amerikai repülőgép plakátjairól csináltak plakátokat, ismertetve az átlag emberekkel milyen gépekkel is harcolnak családtagjaik, emellett nyilvánosan elzárkóztak a náci Németország ideológiájától, az antiszemitizmustól. Ezekkel a tettekkel hamar kivívták maguknak a hazafias státuszt.

Igaz elzárkóztak a nácizmustól, mégis jelentősen terjeszkedett Németországban a Coca-Cola a háborús időszakban. A Coca-Cola alkalmazottjai kiváltságos helyzetben voltak a világháború idején, ugyanis az amerikai hadsereg megengedte a cég dolgozóinak, hogy azok „technikai hivatalnoki” minőségben jelenjenek meg a frontvonalakon, noha harci eseményekben szinte alig vettek részt. Ám ezt a húzást nemcsak Amerikában, de a Harmadik Birodalomban is meglépték; a vezérigazgatók és a vezető beosztásúak többsége a náci párt tagja volt, mégis ilyen címkével voltak ellátva a seregbe. Ezzel a cselekedettel a vállalat újabb és újabb telephelyeket hozott létre az országban. Ebben segítségükre volt a vállalat két alkalmazottja, Walter Oppenhof és Max Keith, akik a Wehrmacht és az SS élén keresztül-kasul bejárták a kontinenst, s segítették a gyárak létrehozását a nácik által megszállt területeken.Ez a cselekedetük bizonyítja, hogy milyen hatalmas felemelkedéseket jelenthet egy-egy háború a vállalatoknak. Az üzleti fogás nagy nyereséget hozott a cég konyhájára, ugyanis a hatvanas évek végén a Coca-Cola profitjának ötven százaléka már külföldről származott.

 images_3.jpgHa szoktunk sportrendezvényeket nézni; Olimpiákat, Európa-, és Világbajnokságokat mi is tapasztalhattuk az elmúlt évtizedekben, hogy a Coca Cola ismertsége jelentősen megnőtt; Európában oly mértékben, hogy a kontinens elsőszámú sport szponzorává vált. Ennek az útvonalnak az alapkövei 1928-ban az amszterdami játékokkal kezdődött, amikor a vállalat az amerikai bob versenyzők szánkójára rátetette logóját. A cég az amszterdami olimpia óta hivatalos támogatója az eseményeknek, kivívva magának a leghosszabb ideje támogató vállalat címét. A túlzott mennyiségű szponzori hirdetéseket, és egyéb technikákat is kihasználja a cég, hogy a márkanevet a nyilvánosság tudtára adják.

1306270008qa.pngKi ne ismerne legalább egy futball csapatot? Ha létezik a világon közös nyelv, akkor az a futball nyelve, hiszen a labdarúgás a világon mindenütt emberek millióinak szenvedélyét kelti fel, függetlenül az életkortól vagy a nemzetiségtől. A Coca‑Cola és a labdarúgás közt erős, hosszú hagyományokra visszatekintő partneri kapcsolat áll. Ez az szoros kapcsolat 1930-ban a labdarúgás történetének első világbajnokságán. A Coca‑Cola hivatalos főszponzorként támogat olyan ismert, nagyszabású rendezvényeket, mint az UEFA EURO 2012, a FIFA Világbajnokság 2014.

A XXI. század elejétől a vállalatok életébe belépett a környezettudatos és társadalomfelelős szemlélet. Ennek eleget téve manapság már nemcsak a nagyobb sporteseményeket támogatja a cég. A vállalat a hétköznapi embereket próbálja rávezetni az egészséges életmódra. A tudatosságból adódik a megelőzés, a megelőzés egyik eszköze pedig a testmozgás. Ezt felismerve indította útjára a Coca‑Cola Testébresztő Programját, amelynek küldetése, hogy felhívja a figyelmet a rendszeres testmozgás és az aktív, sportban gazdag életmód jelentőségére. A program nagy hangsúlyt fektet a kiegyensúlyozott táplálkozás, a kalória felvétel és -leadás egyensúlyára és a tudatos választás népszerűsítésére. A kiegyensúlyozott életvitel elengedhetetlen összetevője a megfelelő táplálkozás mellett az elegendő és változatos folyadékbevitel. A Testébresztő Program azt vallja, hogy önmagában nincs egészségtelen étel vagy ital, csak helytelenül összeállított étrend és mozgásszegény életmód. Ez a lépés mutatja, hogy a cég hírnevének növelése érdekében prioritást élveznek társadalomtudatos vállalati tevékenységek. Emiatt hangsúlyozza a Coca az egészséges életmódot. Ezzel a lépéssel a felelős vállalat érzését kelteti, ami még jobban szélesíti vásárlói körét.

Az egészséges életmód mellett a Coca‑Cola rendszer társadalmi felelősségvállalási tevékenységének másik kiemelt területe a környezetvédelem. Mint a világ egyik legnagyobb üdítőital gyártó vállalata, kötelességének érezte, hogy jó példát mutasson az ország lakosságának, így a cég termelési és menedzsment folyamataiba beépítette környezetvédelmet, mint fontos szempontot. Összhangra törekszik üzleti céljainak elérése és környezete megóvása között. Nagy jelentőséggel bír tevékenységükre környezettudatos gondolkodás és gyakorlat az alapanyag- és energiafelhasználástól a csomagolási hulladékok kezeléséig. A vállalat statisztikai adataiból is látszik, hogy évről évre kevesebb energiát és vizet használnak fel, valamint csökkentik az üvegházhatású gázok kibocsátását. Emellett kiemelkedő a szelektív hulladékgyűjtés projektje is.

images_5.jpgA globális felmelegedés és a környezetszennyezés megakadályozása alapvető célja lett a Coca Colának. Erre jó bizonyíték a 2012-ben elindult kampány, aminek célja a jégsapkák megmentése, valamint a klímaváltozás veszélyeire való felhívás. Ezt elsősorban a jegesmedve reklámbeli szerepeltetésével próbálták elérni, ám az ötletek tárháza végtelen volt. Már régebben is terveztek limitált kiadású üvegeket, amik nagy sikert arattak. Ezt most is alkalmazták. Minden limitált kiadású Coca-Cola vásárlásával a vásárló 10 Ft-tal támogatta a WWF jótékonykodását (megvédje a sarkvidék élővilágát, megőrizze az érintetlen ökoszisztémát, valamint hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozás veszélyeiről). A Coca-Cola rájött, hogy az ügyhöz kapcsolt marketinggel nőnek az eladások, a bevétel, cselekedetük pozitív benyomást kelt az emberekben.

Közel 130 éve, hogy a kis patikában megalkotott szirup világhódító útjára elindult és mára a Föld egyik legértékesebb márkájává nőtte ki magát. A világméretű hírnév eléréséhez fontos szerepet játszott az ötletgazdag marketingstratégiák alkalmazása. Kreatív gondolataik megvalósításával már a legfiatalabb korosztály figyelmét sikerül elnyerniük. Történelmük során a folyamatosan megújuló új ötleteikkel sikerült megvalósítani egy generációkon átnyúló Coca Cola őrületet.

A cég mai marketingstratégiája és az általuk forgalmazott üdítő kettős érzetet kelhet az emberben és megválaszolatlan kérdésekkel szembesülhet. Vajon miért indították el ezeket a tevékenységet? A kiaknázatlan lehetőségek miatt, mert tudták, hogy felkapottá válik az egészség megőrzése és a környezetvédelem? Lehet, hogy az ital sok káros hatását ellensúlyozni próbálják a jótékonykodásaikkal, és ezzel próbálják eltusolni a sok negatív kritikát? Vagy tényleg az emberek érdekeit nézik?

Molnár Vivien Kitty
DEX Műhely

A bejegyzés trackback címe:

https://dexszakkoli.blog.hu/api/trackback/id/tr477229641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása